cryptofinance

cryptofinance

ترید و معامله گری ارزهای دیجیتال

۳ بازديد

در حالت کلی، ترید و یا معامله گری ارزهای دیجیتال یه مفهوم پایه اقتصادی به معنی خرید و فروش کالا یا خدمات همراه با پرداخت پول از طرف خریدار به فروشنده یا تبادل کالا یا خدمات بین طرف های معامله هست. معامله میتونه بین تولید کننده، واسطه و مصرف کننده باشه. معاملات بین المللی، به کشورها اجازه میده بازارهاشونو برای عرضه کالا یا خدمات گسترش بدن که در نتیجه اون بازار و قیمت ها رقابتی تر میشه و مصرف کننده میتونه محصول ارزونتری داشته باشه.
در بازارهای مالی، ترید یا معامله اشاره داره به خرید و فروش ابزارهای مالی برای کسب سود. این ابزارهای مالی میتونه شامل دارایی های مختلف از قبیل اوراق بهادار Securities مثل سهام در بازار بورس، یا کالا Commodities مثل فلزات گرانبها، نفت و ...، یا پول مثل پول فیات Fiat Money (دلار، یورو و...) و رمزارز Cryptocurrency )بیت کوین، اتریوم و...)، یا دارایی های مشتقه Derivatives مثل معاملات بازار فیوچرز بشن. در این مقاله تمرکز ما بیشتر بر روی رمزارزها یا اصطلاحا ارزهای دیجیتال خواهد بود. 

برای ترید ارزهای دیجیتال از کجا شروع کنم؟

برای شروع ترید ارز دیجیتال، اولین کاری که باید بکنین اینه که تصمیم بگیرین چجوری میخواین وارد این بازار بشین. دو مسیر برای ترید ارزهای دیجیتال وجود داره: اول، سرمایه گذاری روی قیمت یه رمزارز با استفاده از CFD ها، دوم اینکه خود رمزارز رو در یه صرافی ارز دیجیتال بخرین و منتظر بشین تا قیمتش بره بالا که در ادامه توضیح مختصری از هر کدوم ارائه میشه:

•    ترید ارزهای دیجیتال با استفاده از CFD ها:

CFD یه قراردادیه که شما توافق میکنین تفاوت در قیمت یه رمزارز رو از زمان باز کردن پوزیشن خودتون تا بستن پوزیشن معامله کنین. شما در این روش به جای خریدن رمز ارز و مالکیت بر اونها، روی قیمت بازار سرمایه گذاری میکنی. اگر پوزیشن لانگ (Long) باز کنین و قیمت بالا بره شما سود میکنین و اگر قیمت پایین بیاد ضرر میکنین، برعکس این برای پوزیشن شورت (Short) صادقه. مقاله آموزش کسب سود بدون دانش تخصصی تحلیل هم میتونه برای شما مفید باشه.
ترید ارزهای دیجیتال با استفاده از CFD ها هر چند مزایایی داره ولی برای افرادی که تازه میخوان وارد این بازار بشن و از دانش تحلیلی کافی برخوردار نیستند اصلا توصیه نمیشه، چون کار با CFD ها آنچنان راحت نیست.
نوسان های شارپی قیمت در بازار کریپتوکارنسی، میتونه کل دارایی های شما رو در پوزیشن های لانگ و شورت به خطر بندازه و صفرشون کنه. همچنین با توجه به تحریم هایی که کشور ما باهاشون درگیره انتقال پول به کارگزاری هایی که از CFD ها پشتیبانی میکنن، دردسر های خاص خودش رو داره. بنابراین، اگر مبتدی هستید و یا ساکن ایران هستین یک روش امن تر دیگه برای شما این هست که میتونین به اون طریق تریدهاتونو انجام بدین.

نوسان گیری در ارزهای دیجیتال

۲ بازديد

به خرید و فروش ارز دیجیتال در بازه‌های زمانی کوتاه مدت که با هدف کسب سود از بالا و پایین رفتن قیمت این رمزارزها انجام می‌شود، نوسان گیری در ارزهای دیجیتال می‌گویند. در زبان انگلیسی به این کار «سوئینگ تریدینگ» (Swing Trading) گفته می‌شود و می‌توان آن را چیزی بین ترید روزانه و «هولد» (HOLD یا HODL) در نظر گرفت.

به عبارت دیگر، در نوسان گیری ارز دیجیتال معاملات ما معمولا بین چند ساعت تا چند روز باز می‌ماند، در حالی که در ترید روزانه در طول روز چندین معامله باز و بسته می‌شود. در استراتژی هولد یا خرید و نگه‌داری نیز فواصل زمانی بین خرید و فروش آنقدر زیاد است که اصلا نمی‌توان آن را ترید در نظر گرفت.

برای درک بهتر نوسان گیری در بازار ارزهای دیجیتال سناریوی مقابل را نظر بگیرید. فرض کنیم شما بازار را تحلیل کرده‌اید و اکنون می‌خواهید روی رمزارز بیت کوین نوسان گیری کنید. تحلیل شما این است که بیت کوین در طول روزهای آینده صعودی خواهد بود و برای همین مقداری بیت کوین می‌خرید یا یک موقعیت معاملاتی خرید (Long) باز می‌کنید.

اگر بازار طبق تحلیل شما با افزایش قیمت روبه‌رو شود، سود خواهید کرد و اگر خلاف آن اتفاق بیفتد به احتمال زیاد به دلیل داشتن حد ضرر کمی ضرر خواهید کرد. این یعنی نوسان گیری ارز دیجیتال که با رعایت کردن یک سری نکات و بایدها و نبایدها می‌توان میزان موفقیت خود را به شدت افزایش داد.

ان اف تی چیست؟

۳ بازديد

ان اف تی چیست؟ Nft مخفف عبارت Non-fungible tokens به معنای توکن‌های غیرقابل معاوضه است. این توکن‌ها به عنوان گواهی دیجیتالی برای دارایی‌هایی دیجیتالی صادر می‌شوند. این توکن‌ها به صورت آنلاین خرید و فروش می‌شوند، بیشتر با کمک ارزهای رمزنگاری شده و معمولاً با همان نرم افزارهای زیربنایی مانند بسیاری از رمزارزها کدگذاری می‌شوند.

nft یک قرارداد کاملا هوشمند است که با استفاده از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای منبع باز تولید می‌شود. برای ایمنی بیشتر این قرارداد به صورت دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین اشکال ان اف تی ها به صورت Jpegs، gif، فیلم یا توئیت هستند. تمام دارایی‌های دیجیتالی به درخواست صاحب آن‌ها می‌توانند به nft تبدیل شوند.

 

دیفای DeFi چیست

۲ بازديد

دیفای DeFi چیست؟ دیفای (DeFi) یا امور مالی غیرمتمرکز به خدمات مالی‌ای اشاره دارد که در بستر بلاکچین و به دور از نهادهای واسطه مانند بانک ارائه می‌شود. این واژه از ترکیب دو کلمه Decentralized و Finance به وجود آمده است. در این بستر کنترل امور و خدمات مالی در اختیار سازمان‌های متمرکز نیست و کاربران می‌توانند به دور از موانع بازارهای مالی سنتی، از خدمات و امکانات این بستر بهره‌مند شوند.

در این بستر برای وام گرفتن نیاز نیست ضامن داشته باشید، لازم نیست احراز هویت کنید و همچنین در مدت کوتاهی خدمات خود را دریافت خواهید کرد. در مجموع دیفای به معنی امور مالی غیرمتمرکزی است که خدمات و محصولات مالی را با استفاده از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) ارائه می‌کند. 

دیفای با هدف دسترسی آسان کاربران به محصولات مالی در سراسر جهان به وجود آمد. بیشتر محصولات و اپلیکیشن‌های این حوزه بر بستر اتریوم ایجاد شده‌اند. دیفای به افراد اجازه معاملات مالی همتا به همتا را می‌دهد و این‌طور یک‌تنه جلوی تمرکز بانک‌ها و موسسات مالی می‌ایستد. شاید دور نباشد آن زمانی که این حوزه بتواند امور مالی متمرکز را کنار بگذارد و خودش کنترل امور مالی را در دست بگیرد.

تفاوت امور مالی سنتی با دیفای چ

 

تحلیل فاندامنتال

۳ بازديد

تحلیل فاندامنتال که به آن تحلیل بنیادی ارز دیجیتال هم گفته می‌شود روش تجزیه و تحلیل از بالا به پایین است که سعی می‌کند از طریق ارزیابی ارزش یک دارایی با توجه به عوامل اقتصادی و اجتماعی مؤثر بر این دارایی، ارزش آن را محاسبه کند.

پایه‌گذار این تحلیل بنجامین گراهام (Benjamin Graham) است. او یکی از مدیران بزرگ سرمایه‌گذاری، اقتصاددان معروف و یکی از فعالان حوزه بورس ایالت متحده آمریکاست. طبق نظر بنجامین گراهام، در تحلیل فاندامنتال ارزش درونی اوراق بهادار، عوامل زیادی مانند ضرایب قیمت‌ها، درآمد و پرداختی‌های شرکت و غیره مورد توجه قرار می­‌گیرد.

نواضح است که دنیای ارزهای دیجیتال کاملاً متفاوت از دارایی‌های سنتی نظیر سهام است، چرا که در این تحلیل ارزهای دیجیتال، عملاً معیارهای سنتی برای ارزش‌گذاری داخلی وجود ندارد. از این رو، تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال حتی برای بسیاری از تحلیل‌گران حرفه‌ای نیز کاری بسیار دشوار است. اما یک تحلیل تخصصی می‌تواند اطلاعات دقیقی در مورد بهترین زمان خرید یک ارز دیجیتال و قیمت آن در آینده در اختیار تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران قرار دهد.

تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی نیازمند کسب دانش برای آگاهی از عوامل موثر بر قیمت ارزهای دیجیتال در بلند مدت است. پس از جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آنها، می‌توان چشم اندازی از آینده ارزهای دیجیتال به دست آورد.

وب سایت های کاربردی ارز دیجیتال

۲ بازديد

در این مقاله وب سایت های کاربردی ارز دیجیتال که تمامی سرمایه گذاران این حوزه باید با آن ها آشنا باشند رو بهتون معرفی خواهیم کرد. یکی از مهمترین ابزار هایی که هر سرمایه گذار کریپتوکارنسی به اون احتیاج داره، پلتفرم هایی برای شناسایی رمز ارزها و کسب اطلاعات در مورد اون هاست. هر کدوم از این سایت ها به تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال برای شناسایی فرصت های سودده کمک میکنن. بطور مثال با تحلیل های مناسب بخواید سیو سود کنین و خرید تتر انجام بدین و یا برعکس تتر رو به ارزهایی مثل بیت کوین و غیره تبدیل کنین.

همانطور که میدونین به سود رسیدن یک معامله در بازار های مالی به عوامل متنوعی بستگی دارد؛ اما شما میتوانید با استفاده از ابزار های تحلیلی پیشرفته که بیشترشون با استفاده از هوش مصنوعی بازار های مختلف رو بررسی میکنن، شانستون رو برای کسب سود افزایش بدین. به همین دلیل پیشنهاد میکنیم که این ابزار ها را به خوبی یاد بگیرید و از آن ها در معاملات خود استفاده کنید.

البته این نکته رو هم یاداوی کنیم که هر کدوم از این سایت ها کاربرد های خاص خودشون دارند. بطور مثال سایت گلسنود بهترین سایت برای بررسی وضعیت تحلیل آنچین به شمار می رود. یا برای استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال در بازار ارزهای دیجیتال، تریدینگ ویو بهترین گزینه پیش روی شما خواهد بود. بنابراین تریدر موفق کسی هستش که بتونه از هر سایت بهترین استفاده رو برای کسب سود و دریافت مباحث آموزش ارز دیجیتال استفاده کنه.

استراتژی های معاملات

۱ بازديد
استراتژی در لغت به معنای تعیین هدف و راهبری است. در بازار بورس و بازارهای مالی دیگر، سرمایه‌گذاران نیاز به استراتژی مالی دارند. اما منظور از استراتژی های معاملاتی چیست؟ منظور از این اصطلاح این است که سرمایه‌گذاران باید بدانند سرمایه خود را در کجا، چه وقت و به چه میزانی هزینه کنند تا بازدهی مثبتی نصیب‌شان شود. تعیین استراتژی به آسانی تعریف معنای آن نیست. سرمایه‌گذار باید بازار را بشناسد، از اوضاع اقتصادی کشور با خبر باشد، بتواند آینده را پیشبینی کند و در نهایت بهترین تصمیم را بگیرد. برای تعیین استراتژی معاملاتی، معمولا از روش‌های تکنیکال یا بنیادی یا ترکیبی از هر دو استفاده می‌شود. با استفاده از این روش‌ها سرمایه‌گذار می‌تواند روند بازار را تشخیص دهد و در مورد زمان مناسب ورود و خروج، حجم سرمایه، افق زمانی، انتخاب صنایع و شرکت‌ها و … تصمیم بگیرد.

آموزش صرافی های غیرمتمرکز ارز دیجیتال

۲ بازديد

آموزش صرافی های غیرمتمرکز ارز دیجیتال؛ اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم صرافی غیرمتمرکز یا DEX رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واستون پیش اومده باشه که صرافی غیرمتمرکز چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که صرافی غیرمتمرکز یا DEX پلتفرمی هست که فرایند خرید و فروش ارزهای دیجیتال در اون به صرافی های سنتی شباهت داره، ولی روی بلاک چین ساخته شده و همه کارها به صورت خودکار و بدون نیاز به واسطه و مجوز انجام میشه. صرافی های غیرمتمرکز همتا به همتا هستن. یعنی دارایی های دیجیتال در این پلتفرم ها مستقیما و بدون هیچ واسطه ای بین خریداران و فروشنده ها مبادله میشن.

جالب اینجاست که بدونین صرافی های غیرمتمرکز نیاز به ثبت نام و احراز هویت فقط از طریق اتصال کیف پول دیجیتال کاربران به اون ها قابل سرویس دهی هستن و در اون ها احتیاجی به انتقال دارایی به کیف پول صرافی نیست. بنابراین، در این سیستم ها خبری از هک شدن حساب صرافی یا بلوکه شدن دارایی کاربر نیست. همچنین این پلتفرم ها به دلیل اینکه خارج از نظارت یه نهاد واحد هستن، فقط از ویژگی های بلاک چین برای کنترل پلتفرم خودشون بهره میبرن و ملزم به پیروی از قوانین یه کشور یا دولت خاص نیستن.

تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن

۱ بازديد

تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن دو روش مهم تحلیل در بازارهای مالی هستند.

این دو رویکرد را می‌توان روش‌های اصلی برای انجام انواع معاملات در بازارهای مالی دانست. استفاده معامله‌گران مختلف از هر کدام از آن‌ها باعث شده تا حرف‌های زیادی درباره مزیت‌ها، معایب و ویژگی‌های کاربردی آنها وجود داشته باشد.

بحث در مورد تحلیل تکنیکال یا پرایس اکشن و مقایسه آن‌ها قدمت دیرینه‌ای دارد. این دو معیار تا حدی به هم نزدیک و مشابه هستند، به‌طوریکه تا امروز، هیچ تحلیل‌گری موفق نشده برتری واضح و مشخصی را برای آنها در نظر بگیرد.

معامله‌گران پرایس اکشن معتقدند معاملاتی که با استفاده از این روش تحلیل انجام می‌شوند، نتیجه بهتری دارند؛ زیرا از تحرکات بازار عقب نمی‌مانند. این در حالی است که معامله‌گران تکنیکال، معتقدند اندیکاتورها ساده‌تر و قابل‌فهم‌تر از تغییرات قیمت هستند. همین ویژگی باعث می‌شود تا همه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بتوانند از آنها استفاده کنند.

صرافی های ارزهای دیجیتال

۱ بازديد

صرافی های ارزهای دیجیتالcryptocurrency exchange پلتفرمی است که در آن افراد می‌توانند ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کنند. شما می‌توانید از این صرافی‌ها برای مبادله یک رمز ارز با دیگری استفاده کنید، به عنوان مثال بیت‌کوین را به لایت‌کوین تبدیل کنید یا برای خرید ارزهای دیجیتال با استفاده از ارزهای فیات مانند دلار آمریکا اقدام کنید.

صرافی‌ها منعکس‌کننده قیمت‌های فعلی بازار ارزهای دیجیتال هستند. کاربران این صرافی‌ها همچنین می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را به دلار آمریکا یا هر ارز دیگری تبدیل کرده و در حساب خود نگه دارند تا هر زمان دوباره به ارزهای دیجیتال موردنظر خود تبدیل کرده و یا برداشت کنند.

نکته‌ای که وجود دارد این است که افراد برای فعالیت در این بازار و کسب سود و درآمد نیاز به ثبت‌نام و افتتاح حساب کاربری در یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال دارند. این صرافی‌ها به مشتریان این امکان را داده تا ارزهای فیات خود را به ارزهای دیجیتال تبدیل کرده و از این طریق به انجام معاملات و کسب سود روزانه بپردازند.